Război între RAJA şi administratorii blocurilor din Năvodari

Război între RAJA şi administratorii blocurilor din Năvodari
Zeci de blocuri din Năvodari au rămas fără apă rece din cauza datoriilor către S.C. RAJA S.A.. Debranşările s-au făcut la nivel de asociaţie, având în vedere că proprietarii nu au încheiate convenţii de facturare individuală. Aşa se facă că, la un loc cu datornicii, suferă de lipsa apei zeci de alte familii care sunt cu plata la zi.
Locuitorii debranşaţi sunt supăraţi pe reprezentanţii RAJA că le-au oprit apa, „fără să dea dovadă de înţelegere”, în timp ce conducerea regiei spune că de vină sunt administratorii. „Din cauza condiţiilor economice actuale, S.C. RAJA S.A. Constanţa este obligată să recurgă la măsuri drastice. Raţionalizarea consumurilor de către abonaţi, dar şi scăderea semnificativă a numărului de consumatori din domeniul privat pun în pericol continuitatea serviciului de alimentare cu apă. În aceste condiţii, primordial pentru continuitatea acestui serviciu vital rămâne încasarea contravalorii prestării serviciilor de alimentare cu apă şi canalizare. Urmare a acestui fapt, activitatea S.C. RAJA S.A. din ultima perioadă s-a concentrat pe demersurile legale (avizări, convocări la conciliere, eşalonări, notificări prin executor) în vederea recuperării debitelor de la utilizatorii rău platnici”, precizează purtătorul de cuvânt al S.C. RAJA S.A., Irina Oprea.

La sfârşitul lunii decembrie 2012, asociaţiile de la nivelul oraşului Năvodari înregistrau datorii de aproape 900.000 lei către regia autonomă de apă, reprezentând contravaloarea serviciilor furnizate de operator, numai pentru perioada iulie - octombrie 2012.
Potrivit legilor în vigoare, operatorii au dreptul să sisteze furnizarea ori prestarea serviciului acelor utilizatori care nu îşi achită contravaloarea serviciilor furnizate ori prestate în cel mult 30 de zile calendaristice de la data expirării termenului de plată al facturilor, prin debranşarea de la reţelele publice de distribuţie a apei.
„Faptul că nu am pus prevederile legale în aplicare imediat ce a trecut termenul legal de plată al facturilor demonstrează că suntem responsabili şi că interesul cetăţenilor primează întotdeauna”, a adăugat reprezentantul regiei constănţene.

Au dat buluc să plătească
Încă de la începutul lunii august, RAJA Constanţa a formulat către toate asociaţiile debitoare din Năvodari avizări şi convocări la conciliere în vederea recuperării creanţelor pe cale amiabilă. Totodată, administratorii sau reprezentanţii asociaţiilor au fost invitaţi la încheierea de eşalonări a datoriilor, tocmai pentru a nu se ajunge în situaţia debranşării. „Mai mult, încă de la sfârşitul anului 2011, la nivelul oraşului Năvodari, s-a demarat o amplă campanie de încheiere a convenţiilor de facturare individuală, singura modalitate de evitare a debranşării de la sistemul de alimentare cu apă în cazul în care la nivelul unei asociaţii apar datorii. Din cele 231 de asociaţii, doar 27 de asociaţii au dat curs invitaţiei noastre şi au încheiat convenţiile de facturare individuală”, precizează Irina Oprea. Aceasta continuă: „Faptul că la nivelul oraşului Năvodari ne lovim de indiferenţa şi interesele unor administratori sau reprezentanţi ai asociaţiilor este demonstrat chiar de acţiunea de debranşare, pentru că foarte mulţi dintre administratori au venit să achite contravaloarea facturilor de apă, imediat ce le-a fost sistată furnizarea apei. De exemplu, administratorul Asociaţiei de Proprietari M2A, de pe strada Midiei, Maria Enica, a achitat aproximativ 10.000 lei. În ultimele 24 de ore, din momentul în care au început debranşările, s-au încasat peste 200.000 lei din cei 900.000 lei, în condiţiile în care media încasărilor pe asociaţii într-o zi nu depăşeşte 10.000 - 12.000 lei, ceea ce subliniază încă o dată faptul că reprezentanţii acestor asociaţii, deşi proprietarii achită facturile la întreţinere, şi implicit consumul de apă, nu achită mai departe către RAJA contravaloarea facturilor pentru stingerea debitelor”.

„Au făcut un mare abuz!”
La rândul lor, administratorii asociaţiilor debranşate aruncă cu piatra în reprezentanţii RAJA. Ei spun că li s-a tăiat apa înainte de a fi avizaţi şi că nu au primit încă factura pe luna decembrie, ca să o achite. „Am vrut în luna decembrie să încheiem convenţiile individuale, ne-am dus cu dosarul acolo, dar ni s-a spus să mai aşteptăm până în ianuarie, ca să vină şi facturile pe luna decembrie. Atunci am achitat suma de 1.000 de lei. Mă intrigă felul cum au lucrat, au făcut un mare abuz. Noi nu am primit nici acum facturile pe luna decembrie. Mai mult decât atât, acum va trebui să plătim şi debranşarea, adică 250 de lei pe apometru”, a declarat, pentru „Cuget Liber”, Leonora Mişcă, administrator al A.P. 28 Est, A.P. Familie şi A.P. 17 B Est.

Apel pentru convenţiile de facturare individuală
Reprezentanţii RAJA lansează un apel către toţi proprietarii de apartamente din cadrul asociaţiilor din Năvodari să demareze procedura de încheiere a convenţiilor de facturare individuală, ca în cazul existenţei unor datornici să nu mai sufere de lipsa apei potabile şi proprietarii bun-platnici.
„În urma încheierii acestor convenţii, încasarea facturilor emise pentru consumul de apă se va face direct de către RAJA, fără ca plata să mai fie intermediată şi întârziată de către administratori”, a explicat Irina Oprea.